Let op! Geld lenen kost geld
Klanten met een consumptief krediet van Rabobank, Freo en Fideaal die te veel variabele rente hebben betaald, hebben wij een compensatie aangeboden. Dit geldt ook voor oud-klanten die zich bij ons hebben aangemeld.
Producten die onder de compensatieregeling vallen zijn Doorlopend Krediet, Krediet op Betaalrekening, Rabo Kort Roodstaan, Rabo Studenten Roodstaan en Krediet op Creditcard.
Ben je oud-klant en heb je je nog niet aangemeld? Je kunt je nog tot 31 juli 2028 aanmelden voor deze compensatieregeling. Neem hiervoor contact met ons op. Stuur een mail naar rentecompensatie@rabobank.nl of bel of bel 088-727 11 53.
Het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) vindt dat de voorwaarden van consumptieve kredieten met variabele rente niet altijd duidelijk genoeg zijn (geweest). Een klant mag daarom verwachten dat de rente meebeweegt met de marktrente. Op basis van de Kifid-uitspraken over andere banken, hebben wij onderzoek gedaan of dit ook bij ons speelt. Hieruit blijkt dat wij over het algemeen de beweging van de marktrente goed hebben gevolgd, maar dat het bij een aantal van onze klanten niet goed is gegaan. Deze klanten bieden wij een compensatie aan.
De compensatieregeling hebben we gebaseerd op de uitspraken van het Kifid en afgestemd met de Consumentenbond. Per krediet berekenen wij of er compensatie betaald moet worden. Bij deze berekening worden de volgende stappen genomen.
Berekening rente met marktrente
Wij berekenen hoeveel rente je vanaf 1 augustus 2001 zou hebben betaald als de rente op jouw krediet vanaf de start met de marktrente zou hebben meebewogen.
Berekening betaalde rente
Wij berekenen hoeveel rente je vanaf 1 augustus 2001 hebt betaald.
Vergelijking rente
De rente die je hebt betaald (stap 2) vergelijken we met de rente die je zou moeten betalen (stap 1).
Compensatiebedrag
Als het bedrag voor dit krediet hoger is dan € 50, ontvang je het gehele bedrag als compensatie.
Rente op rente
Bij de berekening van compensatie houden wij ook rekening met rente op rente. Dat betekent dat wij de productrente optellen bij zowel het voordeel als het nadeel van het niet volgen van de bewegingen van de marktrente. Nadat de renteberekening (stap 5) is verwerkt met het compensatiebedrag (stap 4), betalen wij jou het aangepaste compensatiebedrag. Dit bedrag is dan minimaal € 50.
Compensatieregeling variabele rente consumptief kredietRekenvoorbeeld Doorlopend KredietAannames compensatie variabele rente consumptief krediet
Fideaal en Freo zijn onderdeel van Rabobank. De consumptieve kredieten zijn ondergebracht bij Freo. Daarom regelt Freo het berekenen en uitbetalen van de compensatie ook voor Rabobank en Fideaal.
Wij houden een drempelbedrag aan van € 50 per product. Als de te veel betaalde rente meer is dan € 50, ontvang je compensatie. We hebben voor dit bedrag gekozen, omdat het vrijwel niet is te voorkomen dat er kleine verschillen ontstaan tussen het verloop van onze variabele rente en het verloop van de marktrente. Is het verschil over de gehele looptijd van jouw krediet minder dan € 50? Dan heeft jouw variabele rente de beweging van de marktrente over het algemeen goed gevolgd. In overleg met de Consumentenbond is daarom afgesproken om een drempelbedrag van € 50 te gebruiken. Zo kunnen we (oud-)klanten ook sneller compenseren.
We vinden het belangrijk dat je het krediet niet langer gebruikt dan nodig. En elk krediet moet natuurlijk worden afgelost. Een verlaging van jouw schuld helpt je hierbij.
Heeft Rabobank, Fideaal of Freo eerder een deel van jouw krediet kwijtgescholden of afgeboekt? Dan wordt die kwijtschelding of afboeking afgetrokken van de compensatie die voor jou wordt berekend. Dat geldt voor iedere kwijtschelding, afboeking of vergoeding die samenhangt met je krediet.
Wij betalen compensatie tot 20 jaar terug vanwege de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar. Dit betekent dat wij terugbetalen vanaf de start van jouw product of 1 augustus 2001 (op 1 augustus hebben wij bekend gemaakt met de compensatieregeling te starten).
Ja zeker, de zogenoemde 'finale kwijting' is niet van toepassing. Wij hebben de regeling opgezet om het nadeel dat klanten hebben gehad te compenseren. We hebben zorgvuldig gekeken wie nadeel heeft gehad en hoe deze klanten gecompenseerd moeten worden. Deze regeling is in lijn met de uitspraken van het Kifid. Ook is de regeling met de Consumentenbond afgestemd.
Dat betekent dat je alsnog een klacht bij ons kunt indienen, als je de compensatie hebt ontvangen. Ook kun je nog steeds naar het Kifid of de rechter gaan. Het ontvangen van de compensatie staat dat niet in de weg. Ben je het eens met de geboden compensatie, dan hoef je uiteraard niets te doen.
Neem dan contact met ons op. Stuur een mail naar rentecompensatie@rabobank.nl of bel 088-727 11 53.
Hoe is dit berekend?
Onder andere jouw inkomen, maandlasten, woonsituatie en burgerlijke staat spelen een rol bij het bepalen van het voor jou verantwoorde leenbedrag. Minder lenen kan natuurlijk ook.
Bij het aanvragen van een vrijblijvende offerte checken wij altijd eerst jouw persoonlijke en financiële gegevens. Zo beoordelen wij of de lening bij je past.
Deze beoordeling kan afwijken van de indicatieve berekening die je in deze ‘hoeveel kan ik lenen’ tool hebt gedaan. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat wij tijdens de beoordeling andere of meer gegevens van je ontvangen. Je kunt daarom geen rechten ontlenen aan deze berekeningen.
Contact via WhatsApp
Ma-vrij: 8.00 - 20.00 uur, za: 10.00 - 17.00 uur.
Hoe is dit berekend?
Bij het vaststellen van de bedragen en tarieven hebben wij de volgende aannames gedaan: