‘Freo-klanten weten het meest over eigen lening’
Klanten van Freo gaan bewust met hun lening om. Veel vaker dan klanten van andere kredietverstrekkers weten ze nog wat het oorspronkelijke bedrag van hun lening was. Ook zijn ze scherper op de rente die ze betalen. Wel schamen ze zich vaker voor hun lening, blijkt uit ons Groot Leenonderzoek 2020.
In augustus van dit jaar vroegen we iets meer dan duizend mensen naar hun lening. Onder andere: wat weten ze over hun eigen rente en die van andere kredietverstrekkers? Vergelijken ze hun lening wel eens met die van een andere partij? En zouden ze bij een nieuwe leenbehoefte opnieuw voor dezelfde kredietverstrekker kiezen? Ja! antwoorden meer klanten van Freo (34%) dan klanten van andere kredietverstrekkers (17%) op die laatste vraag. Oversluiten wil het merendeel van de Freo-klanten (67%) niet. ‘Mijn kredietverstrekker heeft de beste rente en voorwaarden.’ Wauw, wat een compliment!
Scherp op de rente
Freo-klanten weten veel over hun eigen lening. Maar liefst 83% van de Freo-klanten kan exact de hoogte van de oorspronkelijke lening noemen, tegenover 53% van de mensen waarvan de lening ergens anders loopt. Ook vergelijken meer klanten van Freo (48%) vaker hun lening op rente en voorwaarden. Niet omdat ze ontevreden zijn, maar omdat ze er zeker van willen zijn dat ze niet te veel betalen.
Zo transparant mogelijk
Bij Freo maken we geen gebruik van Risk Based Pricing, oftewel: rente naar risico. Iedereen met hetzelfde leenbedrag betaalt dezelfde rente. En uit het onderzoek blijkt dat we hier goed aan doen. Het overgrote deel van de Freo-klanten geeft aan – net als klanten van andere kredietverstrekkers - dat ze het misleiding vinden als de uiteindelijke rente hoger uitvalt dan vooraf verteld. Zo transparant mogelijk lenen, dat is wat mensen willen.
Schaamte
Tot slot geeft het onderzoek ons nog wat stof tot nadenken. Meer klanten van Freo (77%) schamen zich voor hun lening tegenover klanten van andere aanbieders (53%). Ondanks hun tevredenheid bespreken ze hun lening liever niet met vrienden of familie. Herkenbaar?
Groot Leenonderzoek 2020
Het Groot Leenonderzoek van Freo is uitgevoerd onder iets meer dan duizend consumenten met een lening in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect. Lees ook de andere artikelen over het onderzoek:
Maak van vergelijken lening een jaarlijks ritueelNederlanders pakken eigen woning aan tijdens coronacrisis