Onderzoek AFM en Freo: ‘Leengedrag consumenten beïnvloedbaar door online keuzeomgeving’
De manier waarop een lening online wordt aangeboden, heeft invloed op de keuze van consumenten tijdens het afsluitproces. En op de uiteindelijke lening die aangegaan wordt. Dit blijkt een onderzoek dat de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en Freo samen uitvoerden.
Van december 2018 t/m december 2019 werkte Freo mee aan een onderzoek van de AFM. Het onderzoek ging over de keuzemogelijkheden rondom de berekentools op onze website. Uit het onderzoek blijkt dat de manier waarop we keuzes laten zien van invloed is op de beslissingen die mensen nemen rondom lenen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het wel of niet vooraf invullen van het leenbedrag en het uitvragen van de gewenste looptijd van een lening (in plaats van het gewenste maandbedrag).
Freo en de AFM
Freo werkt graag mee aan dit soort onderzoeken, omdat we het belangrijk vinden dat lenen verstandig gebeurt. Op deze manier krijgen we meer inzicht in het leengedrag van mensen op basis van de keuzes die wij aanbieden op onze website.
Uitkomsten onderzoek
Verschillende uitkomsten van het onderzoek gaan tegen onze verwachtingen in. Zo blijkt bijvoorbeeld dat als vooraf géén maandelijks aflosbedrag is ingevuld, mensen kiezen voor een 8,5% hóger aflosbedrag dan wanneer er al een aflosbedrag van 2% is ingevuld. Andere uitkomsten: als mensen zelf het totaalbedrag van een lening kunnen aanpassen, dan kiezen zij een looptijd van gemiddeld twaalf maanden korter. Maar als ze zelf de looptijd kunnen bepalen, dan kiezen ze voor een looptijd van gemiddeld zeven maanden lánger. Dit is tegenstrijdig, want een langere looptijd maakt de lening uiteindelijk duurder. Voor ons toont dit aan dat we vooral het totaalbedrag van de lening beter moeten laten zien.
‘We denken vaak te weten wat de klant gaat doen, maar uit dit onderzoek blijkt weer dat online gedrag ingewikkeld en onvoorspelbaar is. Daarom blijven we dingen testen, zodat we zeker weten dat we mensen echt helpen in een verantwoorde keuze voor een lening.’
Invloed van keuzes
De AFM vindt dat alle kredietaanbieders eigen onderzoek moeten doen naar de manier waarop hun website is ingericht. Het gaat dan vooral om de berekentools en de keuzes die daarbij horen. Die kunnen namelijk van invloed zijn op verantwoord lenen. Ook bij Freo denken we na over aanpassingen op de site. Bijvoorbeeld het laten zien van een zo laag mogelijk ‘vanaf’ bedrag of het beter zichtbaar maken van het totaalbedrag van een lening. Nu licht het totaalbedrag kort op, maar uit het onderzoek blijkt dat er nog ruimte is voor verbetering. We houden je op de hoogte!