Let op! Geld lenen kost geld

Terug

Nieuwe leennormen per 1 april

Gemakkelijk digitaal aanleveren bij Freo

Per 1 april zijn de leennormen voor consumptieve leningen aangescherpt. Voorheen keken kredietverstrekkers – waaronder Freo - bij de aanvraag van een lening met name naar inkomen en woonlasten. Nu nemen we hierin bijvoorbeeld ook de kosten voor de auto en kinderopvang mee. Zo ontstaat er een completer beeld van iemands financiële situatie én kunnen we nog beter inschatten of de lening verantwoord is.

De brancheverenigingen hebben in goed overleg met AFM en het NIBUD de regels rondom lenen aangescherpt. Per 1 april 2021 bepalen de nieuwe leennormen hoeveel iemand maximaal verantwoord kan lenen. Door ook te kijken naar de kosten voor bijvoorbeeld de auto en de kinderopvang krijgen we een completer beeld van iemands situatie: hoeveel blijft er na het betalen van alle vaste lasten over om van te leven? Dat is de zogenaamde ‘draagkracht’ die bepaalt of een lening wel of niet verantwoord is. 

Jaarlijkse check

Het doel van de nieuwe leennormen is dat mensen minder snel in de financiële problemen komen door hun lening. Door de strengere regels bij de aanvraag is de kans hierop kleiner. Maar ook tijdens de looptijd van de lening is het belangrijk dat kredietverstrekkers de financiële situatie van de klant goed in de gaten blijven houden. Bij Freo nemen we die taak heel serieus met onder andere onze jaarlijkse leencheck. 

Bewust

De nieuwe leennormen dragen bij aan onze kijk op verantwoord lenen: leen niet meer dan nodig en ga bewust met jouw lening om. Benieuwd naar jouw maximaal verantwoorde leenbedrag? Bereken jouw lening >

Ron van Vliet - Directeur Freo

Door Ron van Vliet

01 april 2021 | geplaatst in Freo nieuws

Gerelateerde artikelen

  • Een voordelige lening bij Freo
    04 september 2023

    Nieuwe leennormen per 4 september 2023

    Per 4 september 2023 zijn de leennormen voor consumptief krediet aangescherpt. Dit betekent dat je met hetzelfde inkomen minder kunt lenen.

  • Firm Ground digitale toegankelijkheid
    14 maart 2023

    Freo werkt aan digitale toegankelijkheid

    Het online regelen van bankzaken lijkt voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch is dit niet voor iedereen het geval. Zo bleek onlangs uit een rapport van De Nederlandsche Bank dat maar liefst 2,6 miljoen mensen worstelen met de digitale betaalwereld. Digitale toegankelijkheid wordt steeds belangrijker, ook bij Freo. We zijn dan ook bezig met het verbeteren van onze digitale toegankelijkheid. Het bedrijf Firm Ground helpt ons hierbij.

Ook wij gebruiken cookies

Door op ‘Akkoord’ te klikken, accepteer je alle cookies (en vergelijkbare technieken) op onze website. Hiermee kunnen wij en derden jouw internetgedrag op onze website volgen en verwerken wij jouw persoonsgegevens. Door ons en derden kan een profiel worden gemaakt waarmee gepersonaliseerde advertenties kunnen worden getoond. Door op ‘Instellingen wijzigen’ te klikken, kun je een andere cookie voorkeur kiezen. Meer informatie over cookies.

Kies jouw niveau